Virginia CHIHOTA

© Virginia Chihota

Native country / Pays d'origine :

ZIMBABWE

Biography :

Virigina CHIHOTA was born in 1983 in Chitungwiza, Zimbabwe. Currently she lives and works in Addis Ababa, Ethiopia. She was graduated with a Certificate in Fine Arts from the National Art Gallery Studios in Harare, Zimbabwe (2004) and a National Diploma in Fine Arts at the Harare Polytechnic, Zimbabwe in 2006. She represented Zimbabwe at the 55th Venice Biennale in 2013 and was awarded the Prix Canson in the same year.

Introspective in nature, Virginia Chihota’s work is deeply influenced by personal experiences. In a reflection on intimacy and the human figure, she has addressed themes such as childbearing, childrearing, marriage, kinship, bereavement and faith. At once mundane and transcendental, rife with allusions to everyday life, and religious and folkloric symbolism, her large works on paper display a raw, expressionist verve and a striking grace in the elaborate use of patterns, textures and layers.

Having trained as a printmaker, Virginia Chihota’s use of screen-printing is as confident as it is original. She mixes printing techniques with drawing to produce unique works of striking formal complexity. They often depict the female form blending into near abstraction, and bodies caught in strange embraces evoking a figural union; along with an iconographic repertoire which points towards the domestic whilst emphasizing connectedness and collectivity.

Virginia Chihota’s work highlights the ways in which the female agency disrupts borders and activates concerns around different forms of belonging. Subjectivity emerges as a concept embedded in notions of interrelatedness.

Biographie :

Virigina CHIHOTA est née en 1983 à Chitungwiza, au Zimbabwe. Elle vit et travaille actuellement à Addis-Abeba, en Éthiopie. Elle a obtenu un certificat en beaux-arts dans les studios de la National Art Gallery à Harare, au Zimbabwe (2004) et un diplôme national en beaux-arts à l’école polytechnique de Harare, au Zimbabwe, en 2006. Elle a représenté le Zimbabwe à la 55e Biennale de Venise en 2013 et a reçu le prix Canson la même année.

De nature introspective, le travail de Virginia Chihota est profondément influencé par des expériences personnelles. Dans une réflexion sur l’intimité et la figure humaine, elle a abordé des thèmes tels que la procréation, l’éducation des enfants, le mariage, la parenté, le deuil et la foi. À la fois banales et transcendantes, regorgeant d’allusions à la vie quotidienne et de symbolisme religieux et folklorique, ses grandes œuvres sur papier affichent une verve brute et expressionniste et une grâce saisissante dans l’utilisation élaborée des motifs, des textures et des couches.

Ayant suivi une formation de graveur, l’artiste utilise la sérigraphie avec autant d’assurance que d’originalité. Elle mélange les techniques d’impression et le dessin pour produire des œuvres uniques d’une complexité formelle saisissante. Elles dépeignent souvent la forme féminine se fondant dans une quasi-abstraction, et des corps pris dans d’étranges étreintes évoquant une union figurative ; ainsi qu’un répertoire iconographique qui pointe vers le domestique tout en mettant l’accent sur la connectivité et la collectivité.

Le travail de Virginia Chihota met en évidence la façon dont l’agence féminine bouleverse les frontières et active les préoccupations autour de différentes formes d’appartenance. La subjectivité apparaît comme un concept ancré dans les notions d’interdépendance.