Born in 1981 in Dakar, Moustapha BADIANE is a Senegalese painter. Graduated in 2008 from the National School of Arts of Senegal, he is since then a professor of plastic arts and art history. He is also a lecturer in art history at the National School of Hotels and Tourism in Dakar, in graphic art at the Institut Supérieur d’Art Numérique sup ‘Imax (sup ‘info Dakar) and at the Université Virtuelle du Sénégal.
Since 2009, he has participated in several exhibitions as well as several artistic residencies in Senegal and Burkina Faso and works regularly with the IOM (International Organization for Migration) to propose exhibitions on the theme of migration.
His work focuses on environmental protection and illegal immigration. The concern is to safeguard “Mother Nature” in a symbolic approach showing the symbiotic relationship between man and nature. This approach allows him to highlight everyday scenes painted in a hybrid style from the point of view of form with an interweaving of humanoid, animal and plant structures. This awakens and arouses the duty to protect nature for a better world. He is also fascinated by illegal immigration and the scale of the associated humanitarian disaster. Finally, other themes are also exploited such as school education, still life, fantasy etc.
Né en 1981 à Dakar, Moustapha BADIANE est un artiste-peintre sénégalais. Diplômé en 2008 de l’École Nationale des Arts du Sénégal, il est depuis professeur d’arts plastiques et d’histoire de l’art. Il est également formateur en histoire de l’art à l’Ecole Nationale d’Hôtellerie et du Tourisme de Dakar, en art graphique à l’Institut Supérieur d’Art Numérique sup ‘Imax (sup ‘info Dakar) et à l’Université Virtuelle du Sénégal.
Depuis 2009, il a participé à plusieurs expositions ainsi que quelques résidences artistiques au Sénégal et au Burkina-Faso et travaille régulièrement avec l’OIM (Organisation Internationale pour les Migrations) pour proposer des expositions sur le thème de la migration.
Son travail est axé sur la protection de l’environnement et sur l’immigration clandestine. Le souci est de sauvegarder « Dame Nature » dans une démarche symbolique montrant le rapport de symbiose entre l’homme et la nature. Cette démarche lui permet de mettre en valeurs des scènes quotidiennes peintes dans un style hybride du point de vue forme avec une imbrication des structures humanoïdes, animales et végétales. Ce qui éveille et suscite le devoir de protection envers la nature pour un monde meilleur. Il est également fasciné par l’immigration clandestine et l’ampleur du désastre humanitaire associé. Pour finir, d’autres thèmes aussi sont exploités comme l’éducation scolaire, la nature morte, le fantastique etc.